Search
Close this search box.

HSPM – NUTRISI MEMPERKUATKAN SISTEM PERTAHANAN / IMUNITI BADAN

KONSEP ANTIBODI

Di dalam badan kita, Allah telah jadikan satu sistem dalaman terdiri dari sel darah putih dikenali sebagai sel B yang membuat sistem pertahanan badan dari serangan virus atau bakteria. Ia dikenali sebagai imun.

BAGAIMANA SEL DARAH PUTIH/SEL B MELAWAN ANTIGEN

Virus atau bakteri yang masuk dalam darah dianggap sebagai antigen atau benda asing. Sel B bertindak melawan antigen dengan membelah diri mereka dan mengepong antigen yang masuk dan memusnahkan mereka. Dengan cara ini virus atau bakteria tidak sempat memusnahkan sel kita yang sihat. Badan kita kekal sihat, tiada penyakit yang dihinggapi walaupun hakikat sebenarnya antigen telah pun masuk tetapi sel B cepat-cepat melawan dan memusnahkannya. Inilah cara kerja antibodi yang ada dalam diri kita. Video dibawah adalah model yang dibuat untuk memahami antibodi.

 

 

APA YANG MELEMAHKAN SISTEM ANTIBODI?

Tidak aktif atau malas bersenam, penurunan emosi, terlalu benrgantung kepada ubat sintetik membuatkan sistem imun menjadi lemah dan malas berkerja. Jika antibodi kita lemah kita akan lebih berisiko dihinggapi penyakit. Video dibawah pula adalah gambaran sebenar sistem imun berkerja. Ia dilihat melalui mikroskop dengan pembesaran kuasa kanta beribu kali ganda.

Dalam video dibawah, antigen yang masuk dalam darah adalah pada objek berwarna hitam kecil. Objek yang besar berwarna putih adalah sel darah putih, sel B. Lihat bagaimana sel B membelah diri mereka dan memerangkap antigen. Ini adalah keadaan seorang memiliki antibodi yang kuat. Inilah sistem   kehidupan dalam sel kita yang Allah jadikan untuk menjadi diri kita agar sentiasa sihat. Ia ditemui oleh saintis, pengkaji bidang perubatan.

 

 

Antibodi sama seperti askar yang siap siaga menyerang musuh jika ada benda asing masuk dalam badan kita. Ada satu dunia kehidupan sel dalam tubuh kita yang menjaga agar kita sentiasa sihat.

Hanya kita perlu tahu bagaimana mengaktifkan antibodi seperti menjaga kesihatan dan pola pemakanan sihat, aktif fizikal dan spiritual dan jangan terlalu bergantung kepada pengaruh dadah/kimia sintetik.

KAITAN DENGAN HSPM

Untuk sel imun ini kuat, dia juga perlu makanan yang cukup nutrisi. Nutrisi merupakan kombinasi mineral, vitamin, enzim, asid lemak, asid amino, anti oksida dan serat. HSPM dirumus sebagai makanan yang cukup nutrisi gabungan habbatus sauda mengandungi 90 lebih mineral, garam bukit mengandungi 84 mineral, madu mengandungi vitamin, mineral-enzim, arabic gum mengandungi serat pribiotic dan lain-lain ingrideint dalam HSPM. Semua ini adalah nutrisi untuk sel supaya ia boleh bertindak sebagai antibodi yang kuat.

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *