Search
Close this search box.

KENAPA PENTINGNYA MENGAMBIL PRIBIOTIK?

Arabic gum adalah sumber terkaya dengan pribiotik. Arabic Gum banyak terdapat di negara Sudan digunakan sebagai perubatan tradisional memberi manfaat untuk kesihatan.,Di Malaysia sudah ramai doktor mengakui kebaikkan Arabic Gum. Ada doktor menganjurkan Arabic Gum kepada pesakit-pesakit mereka yang mengidap kencing manis dan sakit buat pinggang.

PERBEZAAN PREBIOTIK DAN PROBIOTIK?

Prebiotik adalah makanan yang terkandung dalam Arabic Gum. probiotik pula adalah organisma bakteria baik atau jahat yang terdapat dalam usus. Dengan kata lain probiotik memerlukan makanan pribiotik untuk terus hidup dalam usus.

Terdapat 100 ribu juta probiotik bakteria baik dan bakteria jahat dalam usus manusia. Nisbah bakteria baik dan bakteria jahat (pathogen) bergantung kepada jenis makanan yang manusia ambil seperti ubatan dan kimia sintetik. Jadi amat penting kita mengambil prebiotik berterusan agar bakteria baik terus bertambah bilangan melebihi daripada bakteri jahat.

Probiotik adalah bakteria baik yang bertanggungjawab memelihara dan meningkatkan kesihatan usus terutama di bahagian kolon. Probiotik melepasi dinding usus kita lantas menghalang bakteria-bakteria jahat (daripada menembusi usus untuk meresap masuk ke dalam badan kita.

Probiotik menghasilkan vitamin B yang penting untuk pemeliharaan kesihatan sistem saraf dan pengawalan stress dan membantu meningkatkan penyerapan mineral-mineral penting seperti kalsium dan magnesium.Probiotik boleh terbunuh melalui makanan yang kita ambil dalam masakan. Ubat antibiotik boleh membunuh semua bakteria samada baik dan jahat.

KEGUNAAN PRIBIOTIK

Antara kegunaan pribiotik adalah menyihatkan usus besar, meningkat penghadaman lemak, menghalang asma, jangkitan dan alahan kanak-kanak, membantu menurunkan berat badan, memperbaikki sistem kulit dan mencegah beerulangnya jangkitan yis.

KAJIAN SAINTIFIK PRIBIOTIK

Kajian yang dijalankan oleh Universiti of Florida disiarkan dalam majalah Forture Medicine Mei 2011 menunjukkan bahawa pribiotik boleh mencegah dan melambatkan kencing manis tahap 1 dan membantu pengawalan kencing manis tahap 2.

Satu kajian lain di siarkan dalam Acta Diabetalogica dalam bulan Disember 2011 menyatakan bahawa apabila jumlah bakteria jahat melebihi pribiotik dalam usus, ini akan mengganggu kesempurnaan proses penghadaman yang akhirnya pelbagai penyakit seperti kencing manis.

PRIBIOTIK HSPM RICH

Amat penting menjaga kesihatan usus. Punca penyakit kronik adalah berpunca dari dalam perut atau usus seperti kencing manis, buah pinggang dan kanser kolon dan sembelit. Pentingnya mengambil pribiotik adalah untuk menjaga bakteria baik untuk percernaan yang sempurna. Ini menjadikan pembinaan sistem imun badan yang kuat.

HSPM RICH telah disediakan makanan yang cukup nutiris mengandungi pribiotik dari Arabic Gum untuk kepentingan pribiotik sepaya usus menjadi sihat dan sistem sistem pencernaan.menjadi baik. Dengan itu zat makanan diserap dengan sempurna.

    

 

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *