Search
Close this search box.

BENARKAH HERBA PUNCA KEROSAKKAN BUAH PINGGANG?

Peratus penyakit kerosakkan buah pinggang di Malaysia meningkat setiap tahun. Ada beberapa faktor punca kerosakkan buah pinggang di Malaysia antaranya diabetes atau penyakit kencing manis. penyebab diabetis adalah obes berat badan berlebihan @ gemuk.

STATISTIK PENYAKIT KENCING MANIS DI MALAYSIA DATA 2015

 

Data kajian diabetes NHMS di Malaysia

 

Kenyataan terbaru oleh Menteri Kesihatan Malaysia Dr. Dzulkefly Ahmad pada 3 September 2018, mendedahkan sejumlah 3.5 juta rakyat Malaysia atau 17.5% .dari 30 juta warga  negara ini didapati menghidap penyakit diabetes. Malaysia juara ke empat  memegang rekod penghidap penyakit diabetes di Asia. Kajian ini dibuat dalam tinjauaan Morbiditi dan Kesihatan Kebangsaan oleh KKM (NHMS).

Kebarangkalian rakyat Malaysia obesiti adalah 1:2. Ini bermaksud jika 2 orang rakyat Malaysia diambil untuk dibuat kajian, seorang daripadanya adalah penghidap diabetes. Data NHMS juga mendedahkan rakyat Malaysia,17.5 % – obes, 30.3% hipertensi @ tekanan darah tinggi dan 47.7% – kolesterol tinggi, Akhir sekali kesemua penyakit ini jika tidak dirawat akan membawa kepada penyakit 4 beradik iaitu kencing manis, darah tinggi dan jantung dan akhir sekali kegagalan buah pinggang.

KENAPA DIABETIS MEROSAK BUAH PINGGANG?

Diabetis disebabkan gula yang tinggi dalam darah. Buah pinggang akan sentiasa keluarkan insulin untuk mengimbangi gula yang berlebihan dalam darah. Buah pinggang akan kerja lebih had dan akhirnya lelah dan rosak.

Analogi untuk mudah faham, gula atau glukos ibarat penumpang bagi sebuah kenderaan, contoh teksi. Insulin pula dibarat kenderaan/teksi teksi dan buah pinggang diibarat syarikat yang menyediakan teksi. Insulin/teksi tugasnya mengangkut penumpang/ glukos ke pintu sel. Kerja normal insulin/teksi  mengangkut glokus terhad beberapa trip sahaja. Dengan banyaknya penumpang/glukos dalam darah, buah pinggang/ syarikat teksi perlu menyediakan lebih teksi akibat permintaan penumpang yang meningkat.

Pada tahun berikutnya penumpang/ glukos meningkat lagi. Dengan itu, banyak teksi lagi perlu syarikat sediakan. Dari tahun ke setahun glukos meningkat dan syarikat/buah pinggang pun sudah tidak manpu sediakan teksi/ insulin untuk membawa penumpang/ glukos.

Ketidakmampuan buah pinggang itu bermaksud kegagalan fungsi buah pinggang. Ia belum rosak lagi. Jadi untuk buah pinggang berfungsi balik adalah dengan menurunkan berat badan dan mengurangkan gula dalam darah.

Berat badan diturunkan dengan mengurangkan kalori dari bawah 2000. Gula dikawal dengan kurang makanan manis, tinggi karbohidrat dan makanan tinggi kalori. Karbihidrat dikurangkan dengan mengambil makanan yang mengandungi glikemik rendah. Contoh tukar makan nasi dari beras putih kepada  beras merah/perang. Glikemik adalah indek yang menentukan makanan ada serat/ fibre. Serat akan menghalang pembentukan glukosa tinggi dalam darah.

APAKAH FAKTOR TERTINGGI PUNCA DIABETES?

 

Dr. Dzulkefly menjelaskan, punca utama obesiti di Malaysia adalah disebabkan beberapa faktor termasuk ketidakseimbangan pengambilan kalori makakan tidak seimbang atau terlebih kalori dalam makanan. Contoh, keperluan kalori sehari 2000 tapi yang diambil 3000 kalori atau lebih sehari.

Point di sini adalah untuk memberitahu bahawa penyakit kerosakkan buah pinggang di Malaysia bukanlah disebabkan oleh makan herba. Terdapat sesetengan pihak yang membuat fitnah contoh seperti kes fitnah PQ Commuity terhadap MAB pada Mac 2018 lalu adalah tidak benar dan tiada fakta sama sekali.

Ini dibuktikan dalam kajian oleh NHMS dan kenyataan dibuat sendiri oleh Menteri KKM pada 3 September tempohari. Untuk makluman PQ COMMUNITY adalah FAKE dan tiada kaitan dengan  KKM. Secara teknikalnya mereka tiada kuasa apa-apa pun dan tidak beridentiti. Maklumat mereka tidak melambangkan pendirian KKM. Ambillah ilmu dan rujuk pada  orang mempunyai identiti yang jelas.

KLIK LINK DI BAWAH UNTUK MELIHAT KENYATAAN MENTERI KKM

http://www.utusan.com.my/berita/nasional/seorang-daripada-setiap-dua-rakyat-malaysia-hidap-obesiti-dr-dzulkefly-1.740749#ixzz5Q7JVUALL

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *